JIRA część 2

Dzisiaj na blogu kolejny wpis dotyczący Jiry, będziemy w nim kontynuować opis i zastosowanie elementów, z których możemy korzystać, używając tego narzędzia. Wpis jest skierowany przede wszystkim do osób, które dopiero zaczynają karierę jako tester lub chcą zdobyć wiedzę, która ułatwi im zrozumienie tego narzędzia. Wszystko jest opisane bardzo szczegółowo oraz z dużą ilością screenów, tak aby wszyscy, którzy pierwszy raz korzystają z Jiry w łatwy sposób mogli się w niej odnaleźć i poćwiczyć obcowanie z tym narzędziem. W pierwszej części omówiliśmy czym jest Jira, jak można skorzystać z jej 30-dniowej wersji próbnej oraz krok po kroku wykonaliśmy niezbędne czynności, które pozwoliły nam utworzyć dashboard dla naszego projektu. Dzisiaj przyjrzymy się bliżej jej 5 poszczególnym elementom:

  • Dashoboards
  • Projects
  • Issues
  • Boards
  • Create

Dashboard, czyli tablica, na której znajdziemy wiele niezbędnych informacji na temat naszego projektu oraz tego, co się na nim dzieje. Jest to niewątpliwie bardzo przydatny widok, który nie tylko ułatwia nam naszą pracę a przede wszystkim, pozwala określić jakie zadania muszą być przez nas niezwłocznie wykonane. To, co jest sporym atutem dashboardu to jego łatwa modyfikacja. Możemy go dostosować do swoich potrzeb i mieć na nim informację, które interesują nas najbardziej.

W poprzednim wpisie stworzyliśmy projekt z przykładowymi danymi po to, aby móc zobaczyć, jak to wygląda w rzeczywistości, gdy posiadamy już jakieś dane. Wchodząc na dashboard stworzonego przez nas wcześniej projektu możemy zobaczyć tak skonfigurowaną tablicę z informacjami:

 

Jak możecie zauważyć, nie ma na naszej tablicy wiele informacji, jednak te które się wyświetlają są bardzo przydatne. W części „Assigned to Me” widzimy przypisane do siebie błędy, którymi musimy się zająć.

a) T – Typ (błędu lub zadania)

b) Key – ID błędu/zadania

c) Summary – Podsumowanie, czyli tytuł opisujący czego dotyczy błąd lub zadanie

d) P – Priority/ Poziom priorytetu

Activity Stream, czyli inaczej strumień działań, na którym widoczne są wszystkie czynności, jakie są wykonywane w zakresie projektu. W tym miejscu możecie zobaczyć zmieniające się statusy błędów, zadań, nowe komentarze i wszystkie inne czynności z nimi związane.

Po najechaniu na Dashboard wyświetla nam się lista:

 

Po kliknięciu „View system dashboard” zostaniemy przeniesieni do tego samego widoku, w jakim byliśmy do tej pory. Zajmijmy się teraz „Manage dashboards”. Tutaj możemy zarządzać dashboardami, tworzyć nowe oraz przywrócić ustawienia do domyślnych:

Stwórzmy teraz nowy dashboard, klikając na „Create dashboard” :

Nazwa dashboardu jest obowiązkowa, dodatkowo możemy wprowadzić krótki opis oraz wybrać pusty lub już gotowy szablon. My wybierzemy sobie pusty po to, aby móc stworzyć sobie taki jak nas interesuje. Oczywiście możemy dodać go do ulubionych oraz podzielić się nim z innymi. Po naciśnięciu „Create”, dashboard zostanie stworzony:

Klikając na nazwę naszego dashboardu zostaniemy do niego przeniesieni. Wybraliśmy pusty panel, dlatego też wygląda on tak:

Spróbujemy dodać teraz kilka nowych gadżetów:

 

Jak możemy zauważyć jest ich sporo do wyboru, zachęcam was do zapoznania się z każdym z nim i podjęcia decyzji co jest dla was najbardziej przydatne.

Następnym elementem, który zostanie omówiony to zakładka Projects:

Jak łatwo zauważyć w tej zakładce wyświetlają nam się informacje na temat obecnych oraz ostatnich projektów, można dzięki „View all project” przejść do strony, na której wyświetlane zostanę wszystkie nasze projekty.

Kolejna zakładka to Issues znajdziemy w niej informację dotyczące błędów/zgłoszeń. Po najechaniu myszką zobaczymy ponższy widok:

„Search for issues” przeniesie nas do panelu, gdzie będziemy mogli wyszukać wszystkie zgłoszenia/błędy. Mamy możliwość ustawienia różnych filtrów, które ułatwią nam znalezienie interesujących nas rzeczy. Po lewej stronie znajduje się kilka opcji wyświetlanych po prawej stronie błędów. Możemy wybrać otwarte błędy,  te które są do nas przypisane, stworzone przez nas, wszystkie, otwarte, zamknięte błędy, oglądane w ostatnim czasie, ostatnio stworzone, rozwiązane bądź modyfikowane. Jak możecie zauważyć lista do wyboru jest spora. To jednak nie wszystko, mamy możliwość szukania zaawansowanego, dzięki któremu żadne zgłoszenie się przed wami nie ukryje. Kolejnym ułatwieniem jest możliwość sortowania błędów malejąco lub rosnąco.

Boards to nic innego jak oczywiście tablice. Na takiej tablicy możemy zobaczyć listę zadań do zrobienia, te, które są w trakcie realizacji oraz te, które są zakończone. Oczywiście to wszystko zależy od widoku, jaki chcemy, aby nam się wyświetlał. To jednak dokładnie omówimy sobie w ostatnim wpisie dotyczącym JIRY. Poniżej możecie zobaczyć widok zawierający elementy znajdujące się w „Active sprints”:

Na samym końcu omówimy sobie najbardziej przeze mnie wyczekiwany i myślę najbardziej interesujący element, jakim jest „CREATE”. Create umożliwia utworzenie story, task, bug lub epic. Tworząc nowy błąd musimy wypełnić pola takie, najważniejsze z nich to:

a) Wybór projektu, do którego ma być zgłoszony błąd.

b) Typ błędu : story, task, bug, epic.

c) Tytuł

d) Opis błędu/zadania

e) Wersję aplikacji, w której dany błąd zostanie naprawiony.

f) Priorytet błędu

g) Etykiety

h) Środowisko

i) Załączniki

j) Przydzielony błąd/zadanie -> do kogo

Warto spróbować utworzyć każdy z dostępnych możliwości błędów lub zadań. Pozwoli wam to zobaczyć różnice między nimi i zdobycie wiedzy na temat to, co jest przy nich potrzebne.

To już chyba wszystko, co chciałam wam przekazać w tym wpisie. Myślę, że jest tu kilka przydatnych informacji, które ułatwią szczególnie początkującym testerom odnalezienie się w takim narzędziu, jakim jest JIRA. Najważniejsza jest praktyka, dlatego też najlepiej jak sami spróbujecie odkryć tajniki Jiry i spróbujecie zapoznać się z elementami, które się w niej znajdują. Jirze poświecę jeszcze jeden wpis na zakończenie i opisanie ostatniego panelu. Mam nadzieję, że podane informację będą dla was przydatne. Pozdrawiam i do następnego razu : D

Komentarze:

  • Magdalena Sierpień 08, 2017

    Witaj super wpisy dot.jury. 1 września zaczynam prace jako tester i znajomość jury jest mile widziana. Rozpoczęłam zapoznanie się z nią na twoim blogu. Pytanko kiedy będzie 3 część. Zdążę przeczytać przed startem 🙂

    • Testerka Sierpień 08, 2017

      Witaj. Postaram się zrobić wpis w ten weekend, żebyś zdążyła na spokojnie 🙂 Pozdrawiam

  • Michał Sierpień 29, 2017

    kiedy kolejny wpis?

    • Testerka Wrzesień 01, 2017

      W ten weekend na pewno się pojawi, jest już w trakcie realizacji. W ostatnim czasie przytłaczająca ilość obowiązków nie pozwoliła mi na to, aby napisać go wcześniej, ale od września wpisy będą pojawiać się systematycznie. Pozdrawiam 🙂

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Solve : *
27 + 5 =