Czy zastanawialiście się kiedykolwiek, jak przebiega proces przeglądu? Czy macie wiedzę na temat, jakie typy przeglądów występują? Czy potraficie wymienić role, jakie biorą udział w procesie przeglądu i jakie są ich zadania? Jeśli odpowiedź brzmi tak, to zapraszam do przeczytania posta w celu odświeżenia swojej wiedzy oraz dodania czegoś od siebie na ten temat. Jeśli jednak wasza odpowiedź jest negatywna, to śmiało zachęcam do lektury, która poszerzy wasze horyzonty oraz otworzy możliwość poznania nowych tajników wiedzy dotyczących testowania.

Na samym początku napiszemy sobie o typach testów, jakie występują w procesie przeglądu. Bardzo ładnie opisuje je sylabus ISTQB. Wymienia on bowiem 4 podstawowe rodzaje przeglądów.

Przegląd Nieformalny charakteryzuje się tym, że nie ma zazwyczaj jasno sprecyzowanych oraz spisanych wytycznych. Stawia sobie za cel pozyskanie wprawdzie niewielkich korzyści, ale za to za niską cenę. Może nim być np. kontrola projektu przez kierownika zespołu.

Przejrzenie prowadzi autor, który może przeglądać scenariusze testowe, jednak na tym etapie tylko w sposób teoretyczny. Nie posiadają one czasowego ograniczenia. Na przejrzeniu może występować protokólant, który jednocześnie nie jest autorem spotkania. Główne cele przejrzenia to nie tylko nauka, ale również zrozumienie tego, co ma być później testowane i znajdowanie występujących usterek.

Przegląd Techniczny ma już konkretny i zdefiniowany proces wykrywania błędów, defektów. Nie musi w nim brać udziału kierownik zespołu, najlepiej, gdyby przegląd prowadzony był przez wyspecjalizowanego moderatora. Uczestnicy biorący udział w przeglądzie technicznym muszą się przygotować do tego spotkania. Ważne jest również sporządzenie listy, która będzie zawierała wszystkie uwagi czy też to, że produkt programistyczny spełnia określone wymagania. Przegląd Techniczny posiada kilka celów, którymi są dyskusja, podejmowanie decyzji, koncepcja występujących alternatyw, znalezienie usterek, eliminacja występujących problemów technicznych czy też analiza zgodności z dokumentacją oraz specyfikacją.

Inspekcja jest ostatnim z opisywanych typów. Prowadzona jest przez wyspecjalizowanego moderatora, który nie jest autorem. Ma ona zdefiniowane role, metryki, formalny proces, który opiera się na regułach i listach kontrolnych oraz posiada ustalone początkowe i końcowe kryteria. Uczestnicy wcześniej przygotowują się do uczestnictwa w inspekcji, a jej głównym celem jest, jak się pewnie domyślacie — znajdowanie usterek.

Teraz omówimy sobie poszczególne role występujące w przeglądzie oraz zadania, za jakie są odpowiedzialne. Bardzo jasno i przejrzyście jest to wytłumaczone w sylabusie ISTQB. Ja stworzyłam dla was specjalnie wersję graficzną, która zawiera najistotniejsze informacje oraz jest łatwa do zapamiętania:

Chciałabym zostawić na kolejny, osobny wpis na temat kroków przeglądu formalnego. Wyjaśnimy w nim sobie poszczególne kroki i każdy z nich scharakteryzujemy. Bardzo chętnie napisałabym wpis na temat dotyczący testowania bądź pracy testera, o którym wy chcielibyście poczytać. Czekam na wasze propozycje w komentarzach : ).

Skomentuj Gabriela Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

  • Natalia
    24 stycznia, 2017 o 5:43 pm

    Post pomoże nie jednej osobie która tutaj wejdzie. Wszystko jest świetnie napisane. Pozdrawiam !

  • 24 stycznia, 2017 o 6:53 pm

    Super że napisałaś taki post tak trzymaj 🙂

  • 24 stycznia, 2017 o 7:31 pm

    Świetnie piszesz, bardzo czytelnie ! Tak trzymaj

  • 26 stycznia, 2017 o 6:34 pm

    Lubię Twoje posty, zawsze czegoś mogę się dowiedzieć przydatnego :*

  • Karola
    10 listopada, 2017 o 3:18 pm

    Mi brakuje trochę tej praktyki z pracy.. Znam teorie ISTQB, ale w ogóle nie mam odniesienia do rzeczywistości, wydaje mi się, że w firmach rzadko się stosuje np. inspekcje. Jak jest np. u Ciebie?

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Więcej
Zgoda