JIRA część 3

Okres wakacyjny i letni powoli dobiega końca. Czas odpoczynku pozwolił naładować akumulatory. Pełni siły i motywacji możemy realizować nowe projekty. Na blogu wkrótce pojawią się kolejne interesujące posty oraz memy w bardziej regularnych odstępach czasu. W dzisiejszym wpisie skupię waszą uwagę na ostatnich elementach wchodzących w skład narzędzia Atlassian – Jiry. Jak doskonale wiecie Jira to temat rzeka i bardzo trudno umieścić wszystkie informacje na jej temat w kilku wpisach. Ten wpis skończy pewien cykl wpisów o Jirze, jednak w przyszłości na pewno wrócę do tematyki Jiry i przygotuje wpis na temat Jiry w wersji serwerowej. Na ten pomysł nakierowała mnie dziewczyna, która w komentarzu pod wpisem, zaproponowała przygotować tekst właśnie na ten temat. Wracając do dzisiejszego wpisu, naszą uwagę skupimy na dwóch ostatnich panelach, które zostały do omówienia. W trakcie przygotowań wpisu JIRA została zaktualizowana i jej wygląd uległ zmianie, pewne elementy zostały przeniesione. Wiele screenów miałam już przygotowanych, jednak postanowiłam je zaktualizować, abyście mieli możliwość poznania ostatnich elementów, które zostały nam do omówienia już na nowej wersji JIRY. Nowy wygląd możecie wyłączyć w zależności od waszych preferencji i tego, co podoba się wam bardziej.

Oto nowa wersja wyglądu :

 

Jak możecie zauważyć, wygląd stał się bardziej nowoczesny, górna część została przełożona i jest widoczna po lewej stronie. Skrótowo omówimy sobie elementy, które były opisane w poprzednich wpisach oraz skupimy swoją większą uwagę na tych, których jeszcze nie znacie.

 

-> JIRA home. Po kliknięciu na ten element zostaniemy przeniesieni do strony głównej Jiry, widocznej na zdjęciu powyżej.

-> Wyszukiwarka. Po naciśnieciu na ten fragment otworzy nam się nowy panel, gdzie będziemy mogli szukać błędów, projektów user story, dashboardów.

-> Przycisk plus pozwala utworzyć nowy błąd lub projekt.

 

Klikając na odpowiednie elementy, zostaniemy przeniesieni do odpowiadającej im strony lub podstrony. W przypadku wyszukiwania elementów, klikając na znaleziony błąd, otworzy się strona z opisem błędu. Po kliknięciu na wybrany przez nas issue bądź projekt otwarte zostaje okno, w którym będziemy musieli odpowiednimi informacjami wypełnić jego elementy i zatwierdzić naciśnięciem przycisku „Create”.

 

1. Okno edycji

2.  Pomoc

3.  Nasz profil i ustawienia

 

 

 

 

Ad.1

Pierwszy element otworzy nam okno, które pozwoli przenieść do Home, Site Administration, Aplikacji i elementów oglądanych przez nas ostatnio:

Ad.2

Potrzebujesz pomocy, chcesz poznać odpowiedź na nurtujące Cię pytania. W tej zakładce znajdziesz sporą listę stron, dzięki którym znajdziesz pomoc na każdy temat, który dotyczy Jiry.

Warto pokazać tutaj listę skrótów klawiszowych, które nie wątpliwie ułatwią waszą pracę:

Ad.3

 

  •  What has changed : https://confluence.atlassian.com/migration/new-jira-experience – na stronie zobaczycie informacje na temat zmian, które mają miejsce w Jirze.
  • Give feedback — tutaj mamy możliwość wysłania swojej opinii na temat Jiry, to co nam się podoba lub to, co chcielibyśmy, aby zostało zmienione.

 

 

  • Turn off for now — jeżeli nie możecie odnaleźć się w nowej wersji Jiry za pomocą tego elementu możecie wrócić do wcześniejszego widoku.
  • Profile — tutaj zobaczycie wszystkie informacje dotyczące waszego konta, profilu Jiry oraz będziecie mogli ustawić preferencje użytkownika:

 

 

Poniżej przedstawie wam wygląd elementów, które omówione zostały w dwóch poprzednich wpisach a następnie przejdziemy do przedstawienia elementów znajdujących się w ostatnim panelu, który jeszcze nie został szczegółowo scharakteryzowany.

Dashboard:

 

Po kliknięciu po prawej stronie u góry na 3 kropki macie możliwość stworzenia dashboardu, kopiowania go oraz znalezienia już istniejących. Dodatkowo możecie zmienić widok czy też ustawić slider. Możliwości macie bardzo wiele, warto przetestować je wszyskie 😀

Projects:

Issues:

Settings:

 

W wpisie JIRA 2 możecie przeczytać o szczegółach elementów znajdujących się na tych zakładkach i porównać z nową wersją.

Przechodzimy teraz do panelu, który nie był wcześniej omawiany :

  1. BACKLOG — tutaj możemy zobaczyć listę zadań, które zostały do zrobienia. Dzięki temu wiemy ile błędów, wymagań i celów mamy przed sobą postawionych. User stories, issues wchodzą w skład backlogu zarówno sprintu, jak i produktu. Sprint jak wiemy, trwa maksymalnie do jednego miesiąca, więc liczba elementów, które mogą zostać zrealizowane w jego zakresie jest ograniczona. Po kliknięciu „Create sprint” mamy możliwość stworzenia sprintu i przypisania do niego user stories oraz błędów, które będą w jego trakcie realizowane. Tworząc sprint nie tylko przypisujemy do niego zadania, ale ustawiamy czas jego trwania.

 

 

2. Active sprints — tutaj znajdziemy nic innego jak tablice z zadaniami, które są do zrobienia, w trakcie realizacji oraz te, które są już zakończone. Taki widok pozwala na zachowanie przejrzystości oraz porządku na projekcie. Mamy możliwość zakończenia sprintu, najlepiej po tym, jak wszystkie zadania zostaną przełożone do sekcji DONE. Wystarczy kliknąć przycisk „Complete sprint”, wtedy nowe okno zostanie otwarte i zobaczymy tam liczbę zamkniętych defektów, które zostały w jego ramach rozwiązane. Po kliknięciu przycisku Complete zostaniemy od razu przeniesieniu do zakładki, gdzie będziemy mieć raport z wszystkimi informacjami, statystykami dotyczącego zamkniętego przez nas sprintu.

 

 

3. Reports – raporty

Jak widzimy mamy naprawdę szeroki wachlarz typów raportów, który możemy wyświetlić. Wszystko zależy tak naprawdę od naszych upodobań oraz jaki typ raportu jest dla nas najwygodniejszy. Wykresy, diagramy, tabele są dostępne dla różnych typów raportu.

 

 

4. Releases — wydania, wersje naszego oprogramowania. Każde nowe user story, naprawione błędy są umieszczane w odpowiedniej wersji produktu. Każde kolejne zmiany powodują tworzenie nowej wersji, która zostaje zaktualizowana o te właśnie poprawki. Jak wszędzie mamy możliwość usuwania, edytowania, relesowania oraz budowania naszej wersji. W naszym przykładzie nie ma wielu wersji, jednak na dosyć rozbudowanym i dużym projekcie ich ilość może być przytłaczająca. Wtedy możemy użyć funkcji filtrowania, która wyświetli nam tylko te wersje, które są nam aktualnie potrzebne.

 

5. Issues:

 

 

6. Components:

 

 

7. Add item – daje nam możliwość dodania skrótów, linków, repozytoriów.

 

 

8. Settings – czyli wszystkiego rodzaju ustawienia. W tej sekcji tak naprawdę wszystko możemy dostosować do swoich potrzeb.

 

 

To już wszystko co chciałam przedstawić wam w tym wpisie na temat Jiry. Mam nadzieję, że mogłam chociaż w małym stopniu wprowadzić was w świat tego narzędzia i ułatwić wam poruszania się w nim. Myślę, że dla każdego kto wkracza dopiero w świat testów wpisy na temat Jiry będą pomocne i ułatwią mu pracę. Na tą chwilę kończymy pewien cykl wprowadzający do tematu Jiry, jednak na pewno jeszcze do niego wrócimy. Będę bardzo szczęśliwa, jeśli chociaż jedna osoba skorzysta czytając wpisy na moim blogu. Pozdrawiam was wszystkich bardzo serdecznie i do następnego wpisu moi drodzy testerzy 😀

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Solve : *
10 − 6 =